Sunday 11 March 2018

Jom cegah Osteoporosis



Anda ada masalah di bawah ni tak :-

> bangun pagi sakit-sakit badan

> kejang kaki

> insomnia

> gangguan saraf

> kelesuan / kerap letih

> kuku dan rambut yang rapuh

> gigi rosak

> sakit belakang

>  tidak lena tidur

>  kekejangan otot






Ha, ni contoh kurang kalsium. hehe. Kita tak nak kan jadi camni



Masalah di atas adalah tanda-tanda bahawa bank kalsium pada tulang anda semakin berkurangan.  


Ramai orang tidak tahu yang badan mereka kekurangan kalsium sehinggalah sesuatu terjadi kepada mereka, contohnya seperti terjatuh dan tulang retak.  Hish, kita tak nak lah dah sampai tulang kita retak baru nak datang kesedaran kan.


Pernah dengar tak osteoporosis.  Ianya BUKAN penyakit yang boleh disembuhkan tetapi ia dapat DICEGAH.  Ni kategori penyakit senyap dan serius tau.  Kebanyakkan orang hanya mengetahui mereka menghidapinya selepas mengalami retak atau tulang patah.


Ia hampir pasti akan membawa kepada kemasukan wad dan juga boleh membawa maut dalam satu daripada setiap lima (20 peratus) kes patah tulang pinggul.

Antara 30 hingga 50 peratus lagi (yang patah tulang pinggul) berkemungkinan besar mengalami kecacatan kekal yang akan mengganggu pergerakan harian mereka kelak.  Takut jugak kita kalau jadi macam ni kan.

Walaupun banyak berlaku di kalangan wanita, tidak bermakna lelaki terlindung daripada osteoporosis. Namun, lelaki mempunyai kelebihan yang memberi lebih perlindungan daripada penyakit tersebut di mana kebanyakan lelaki menjalani cara hidup aktif dan secara semula jadi mempunyai jisim tulang yang lebih tinggi berbanding wanita.



Kita selalu beranggapan yang kalsium ni tahap umur tertentu je perlukan.  Contohnya, bayi yang nak membesar, ibu menyusu, ibu hamil dan warga emas.  Hakikatnya, keperluan kalsium adalah pada semua peringkat umur.  



Masa peringkat umur bayi dan meningkat dewasa, kita perlukan kalsium untuk ketinggian, untuk membesar dan memampatkan tulang.


Sehinggalah umur kita mencecah 30an, penyimpanan jisim kalsium kita berada di tahap tertinggi.  Kiranya sewaktu ini kita sangat perlu mengambil kalsium yang cukup untuk tabung tulang kita.


Ianya untuk persediaan hari tua kita jugak.  Ini kerana selepas pada tahap umur tersebut, kalsium akan ditarik dari tabung kalsium kita.  Sekiranya kita tak dapat kalsium harian yang cukup, ini akan menyumbang pada osteoporosis  Seperti keretakan tulang sekiranya terjatuh, bongkok pada usia 40-an ke atas atau pun gigi yang mula akan luruh dan rosak.


Anda tahu tak, otot-otot pada badan kita ni perlu kalsium.  Tak kira waktu. Samada kita bergerak, kita berjalan, semasa kita mengangkat barang, semua pergerakan memerlukan kalsium yang ada dalam badan kita.


Pendek cerita, kita ni bergerak je, badan akan guna kalsium. Nampak tak, betapa penting tak kalsium ni?




Kita ni kena pastikan pemakanan kita betul supaya tulang kita mendapat kalsium yang cukup.  Selain susu, makanan yang menyumbang pada kalsium ialah keju, yogurt, sayuran hijau, kacang soya, oatmeal (antaranya).

Tetapi perasan tak yang walau sebanyak mana pun kita makan, adakah mencukupi keperluan kalsium harian?  Berapa peratus saja yang diserap ke tulang-tulang kita?

Dan tahu tak, kita memang boleh mencukupkan keperluan kalsium harian kita dengan pengambilan Ostematrix.  Ostematrix ni supplement dari Shaklee.

Supplement ni fungsi dia mencukupkan kekurangan nutrisi yang kita tak boleh dapat dari makanan harian kita.  Ramai orang yang dah mengamalkan Ostematrix dapat mengurangkan tanda-tanda kekurangan kalsium seperti yang saya sebut di awal entri.



Cuba tengok bawah ni. Apa kata mereka yang dah mengamalkan ostematrix ni











Wahhhhhh seronok kan rasa.  Sangat membantu masalah kesihatan ramai orang tau Ostematrix ni.



APA SEBENARNYA OSTEMATRIX NI?

Ostematrix ialah supplement yang membantu melengkapkan keperluan kalsium harian anda.


Makan Ostematrix ni tak wajib tapi pengambilan kalsium optimum bagi seorang dewasa ialah 1000mg sehari.  Agaknya lah kan dapat ke kita pastikan makanan kita cukup 1000mg kalsium?

Adakah semua sumber kalsium yang kita ambil dari  makanan tu diserap semuanya?


Bahan utama dalam Ostematrix ialah Kalsium, Magnesium dan Vitamin D yang mana ianya telah diuji secara klinikal.  Selain itu terdapat juga zinc, Copper, Manganese, dan Boron tapi dalam peratus yang amat sedikit.



KENAPA BANYAK BAHAN LAIN SELAIN KALSIUM DALAM OSTEMATRIX?

Sebabnya campuran kesemua bahan di atas bila diambil bersama sangat membantu dalam penyerapan optimum yang baik pada badan.  Dan ianya menghalang berlaku endapan sesetengah mineral.

Anda tau tak kalsium ni mineral yg keras tau.  Tanpa campuran bahan lain yang disebut di atas tadi, kemungkinan besar zat itu tak dapat diserap dengan baik, boleh tertinggal di dalam badan. Kita tak nak ada benda-benda asing yang tertinggal dalam badan kan.  Sedangkan toksin pun kita nak nyahkan dari dalam badan kita ni.


Ok, jom tengok apa fungsi setiap satu bahan dalam Ostematrix.  Ini untuk setiap kali pengambilan (4biji) :-


1) Kalsium  - Sumber semulajadi yang pekat dan mudah diserap.

2) Magnesium  - Bantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan mereka

3) Vitamin D  - Merangsang penyerapan kalsium

4) Boron - Bantu dalam metabolisme tulang

5) Mangan, copper dan Zink - Mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang.


Nampak kan setiap satu bahan tu menyokong antara satu sama lain.  Kiranya ni kita guna istilah BFF pada kalsium.


Kiranya jika ambil kalsium semata ibarat batu bata yang disusun tanpa dilekatkan.  Bayangkan kita bina rumah. Kita susun batu bata tu. Kita tolak, senang jatuh kan?
Nak bagi kukuh dan kuat, Kita perlu letak simen, plaster.

Sama lah macam Kalsium ni. Bila kita ambil sekali dgn magnesium, vitamin D dan bahan lain tu, batu bata (kalsium) makin diperkukuh dan kuat dalam badan kita.  Barulah lebih PADAT dan TUMPAT.



Ok katakan amalkan susu untuk kalsium dalam badan.  1L susu =RM8. Tahan 3 hari. Sehari lebih kurang RM2.65 la.


Kalau OsteMatrix, sebiji lebih kurang RM0.50 je. Kalau sekali hidangan baru RM2.00.  Lagi murah kan?  Lagi berbaloi.  Berbaloi bukan pada harga sahaja tetapi juga pada daya penyerapan, kerana susu tiada "BFF" macam ostematrix.


JADILAH PENGGUNA YANG BIJAK. Hehe


TULANG TUMPAT TU APA?

Selalu orang cakap "alah, tak ambik kalsium pun kuat je aku nih".

Tapi bila tiba-tiba jatuh gedebuk, sakit ya amat, bawa pergi hospital, doktor sahkan tulang patah, tulang hancur, takutkan kalau jadi macam tu.


Lagi satu, bila tulang kurang mampat, kita senang BONGKOK sebab graviti.  Sebab tu pentingnya kita kena menjaga tabung kalsium kita dari sekarang.  Senang cakap, siapa ada tulang, wajib kena ambil tahu bab ni. (siapa pulak takde tulang kan.. hehe)


Berminat dengan Ostematrix?
Nak cuba untuk bagi yang terbaik untuk tabung kalsium pada tulang anda?


Jom dapatkan Ostematrix dengan saya pada harga RM61.25 sebotol sekarang.  

Nak lagi jimat?
Boleh ke?

Boleh lahhh..



jom tekan link bawah ni untuk terus whatsapp dengan saya.  Kita borak situ jom kalau anda nak tau lebih atau ada sebarang pertanyaan pasal Ostematrix.











No comments:

Post a Comment

Saya Bakal Berjaya Turunkan Berat Badan sebanyak 10kg

Assalamualaikum & hai,  Semua orang inginkan kehidupan yang sihat kan.  Pemakanan sihat, selalu exercise, baru lah kita akan ras...