Wednesday 25 April 2018

ADA APA DENGAN ALFALFA SHAKLEE


Salam & hai,


Pernah makan/amalkan Alfalfa tak?
Siapa yang pernah makan secara konsisten akan tahu macam mana beza keadaan badan  lepas amalkan ni.

Ni 2 botol Alfalfa, saiz S & L


Meh sini saya cerita latar belakang Alfalfa ni.

✅ Kenapa alfalfa digelar raja segala tumbuhan? 
     Sbb alfalfa tu sendiri bermaksud raja segala makanan.

✅ Alfalfa ni salah satu tumbuhan yang sangat berkhasiat. Kenapa? 
     Sebab akar tunjang dia boleh cecah 20kaki dalam tanah. Jadi alfalfa boleh menyerap lebih byk nutrien dari tanah.

✅  mengikut kajian, lebih 300 nutrien & mineral ada dalam pokok alfalfa ni. Antaranya kalsium, fosforus, zat besi, magnesium, bioflavonoid, vitamin & klorofil.

✅  Alfalfa adalah produk signature shaklee tau.. Dr C. Forrest Shaklee menghasilkan alfalfa pada tahun 1950. Fuhh dah dekat 70 tahun dah rupanya! 

✅  Alfalfa Shaklee ni ditanam di kawasan subur di California, & Shaklee cuma menggunakan serbuk daun alfalfa sahaja untuk menghasilkan tablet alfalfa tu.  Sebab itulah ianya senang larut dalam air.



Korang tahu tak yang orang dulu-dulu mereka menggunakan daun alfalfa ni untuk masalah ulser, sakit sendi & banyakkan susu dalam badan. Mereka makan daun alfalfa ni macam tu je tau, ala-ala macam makan ulam tu.  Tapi, yelah dah disebabkan khasiat yg terdapat dalam alfalfa ni terlalu banyak, apa pun sanggup telan kan. Kata nak sihat. hehe


 
KHASIAT ALFALFA
 
1. Agen detoks

Sapa nak kurus elok amalkan alfalfa ni.  Ianya membantu untuk membuang toksin dalam badan. Bila badan kita dah detox, baru mudah untuk penyerapan vitamin lain dalam badan.  Kadang masalah orang yang berjerawat ni disebabkan oleh toksin yang banyak dalam badan.  Selepas proses detox nanti korang akan rasa segar je badan tau.  Takda dah rasa lesu lemau badan semua tu.


2. Keputihan

Alfalfa membantu mengurangkan keputihan, kegatalan & bau yg kurang menyenangkan.
 
 
3. Jamu Moden 

Ala-ala kacip fatimah & tongkat ali untuk pasangan yang dah berkahwin. Paham2 sendiri la ye.


4. Milk booster

Membantu membanyakkan susu ibu. 
 
 
5. Masalah bau badan, kaki & mulut

Masalah bau ni berkait rapat dengan toksin dalam badan. Bila mkn alfalfa, toksin dlm badan akan disingkirkan, InshaAllah masalah yang ini pun dapat dihapuskan.


7. Resdung

Bab ni memang tak dapat dinafikan lagi. Siapa yang ada masalah alergik seafood boleh sangat lah try Alfalfa ni. 

Sama jugak yang alah dengan habuk, boleh ambil alfalfa untuk kawal resdung.

Bahaya tau resdung ni, blh buat mata buta kalau tak betul-betul jaga dan
 rawat!


Tanda-tanda ada resdung:

- nafas berbau
- kerap selsema
- hidung tersumbat
- gatal2 di kawasan muka (hidung, pipi, mata)
- kerap bersin
- tidur berdengkur
- kerap sakit kepala
- rambut gugur


Lain-lain khasiat alfalfa ni untuk gout, lancarkan haid, kawal gula dalam darah, kawal kolesterol dan juga mengatasi masalah sembelit.



3 GOLONGAN YANG TAK BOLEH MAKAN ALFALFA

1. Penghidap SLE

Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.

Dalam Alfalfa ada sedikit protin yang memberi tindak balas kepada pesakit SLE. Sebab tu la pesakit SLE tak boleh makan Alfalfa.


2. Pesakit Psoriasis

Psoriasis ialah sejenis penyakit autoimmune yang mengubah jangka hayat sel-sel kulit. Psoriasis menyebabkan pertumbuhan pantas sel-sel di permukaan kulit.  Lebihan sel kulit ini akan membentuk satu kawasan kulit tebal berkilat yang kering, sangat gatal dan adakala menyakitkan.

Psoriasis adalah sejenis penyakit kronik yang kekal lama. Penyebab penyakit Psoriasis masih belum diketahui, tetapi umumnya Psoriasis berkait dengan sistem imun dan genetik individu.


3. Ibu menyusu bayi G6PD deficiency

G6PD ialah enzim glucose-6-phospate-dehydrogenase. G6PD membantu sel darah merah untuk berfungsi dengan baik, melindunginya dari sebarang gangguan luar termasuklah dari sumber makanan dan ubatan. Bayi kekurangan G6PD bermakna, badan bayi tidak menghasilkan enzim G6PD yang cukup.

Alfalfa Complex tinggi dengan Vitamin K. Sebab itu, ibu menyusu yang ada bayi G6PD tak boleh makan Alfalfa Complex (sepanjang tempoh penyusuan sahaja). Ibu menyusu boleh ambil ESP dan vitamin set penyusuan yang lain untuk milk booster.



Pernah dengar tak spirulina? Ada jugak yang confuse antara spirulina dan alfalfa.  Ramai yang kata alfalfa dgn spirulina tu lebih kurang sama ja fungsinya. Ni bezanya antara 2 tu :-
 
 
Alfalfa - pokok yg akarnya 20kaki dlm tanah

Spirulina - sejenis rumput air


Jadi kandungan vitamin & mineral di dalam alfalfa lebih tinggi (yang diserap daripada kedalaman tanah 20 kaki). Bagaimanapun spirulina juga bagus utk kesihatan, cuma alfalfa lebih bagus hehehe. 



Best sangatkan alfalfa ni.  Lagi best kalau korang sendiri cuba dan dapat rasa kebaikan, perbezaannya tau. Ok jom kita tengok pulak antara testimoni mereka yang dah konsisten mengamalkan Alfalfa ni.









Nak try?  Klik link bawah ni, Boleh tanya-tanya dulu, borak lebih dulu pasal Alfalfa ni.



Imin Yusoff
017-6039226



No comments:

Post a Comment

Saya Bakal Berjaya Turunkan Berat Badan sebanyak 10kg

Assalamualaikum & hai,  Semua orang inginkan kehidupan yang sihat kan.  Pemakanan sihat, selalu exercise, baru lah kita akan ras...